Monday, February 27, 2006

Jadual waktu baru lagi?

Aku rasa lebih bersemangat dengan jadual waktu yang terkini sebelum yang terkini kini. Berapa banyak kini? Baru 2 bulan mula sekolah untuk sesi 2006 ini sudah 4 kali tukar jadual waktu. Termasuk jadual waktu kelas mahupun persendirian. Puncanya, banyak sebab, mula-mula pasal kurang guru. Masuk guru baru 'posting' dari maktab. tukar jadual lagi. Lepas tu guru-guru BI dari sabah dan sarawak pula masuk. Tukar jadual lagi. Kemudian, masuk pula guru-guru JQAF (Jawi, Quran, Arab, Fardhu Ain). Tukar jadual lagi. Lepas ini pula, ada 2 orang guru Agama pula yang masih belum-belum masuk lagi. Akan bertukar jadual lagi.

Tapi aku rasa sudah tidak melibatkan jadual waktu persendirian aku lagi. Sebab memang sudah sah yang aku terus mengajar Bahasa Melayu untuk Tahun 2 Pintar (Kelas aku) dan akan menambah matapelajaran Pendidikan Muzik untuk semua Tahun 3 dan untuk kelas yang aku pegang sahaja. Barulah bersemangat sikit. Bukan aku benci nak mengajar Bahasa Melayu. Tapi sudah bukan bidang aku. Buat apalah aku nak sibuk dalam Panatia Bahasa Melayu. Baik aku teruskan agenda aku yang terbantut dalam 2 bulan ini. Budak Tahun 3 sekarang ini kebanyakkannya murid-murid yang aku mengajar muzik masa tahun 2 dulu. Ada kemahiran yang mereka sudah ada. Jadi tiada apa yang dapat menghalang aku untuk meneruskan agenda aku.

Perlahan-perlahan aku akan buat mereka jadi seronok dengan muzik. Kena tambah apa yang kurang. Terutama bab vokal dan kemahiran permainan alat. Tahun depan mereka ni sudah tahun 4 dan akan ke sekolah pagi. Aku nak ikut mereka ke sekolah pagi. Jadi, tahun depan aku nak 'offer' diri untuk bertanding untuk koir daerah kulai. Lagipun, murid yang tahun 4 sekarang ada juga bekas tangan aku masa mereka darjah 3 dulu. Aku mesti dapat kumpul mereka yang mempunyai vokal yang mantap. Ya! kena rancang strategi dengan betul kali ini!

Satu masalah lagi, tempat latihan pula. Masalah juga bila aku lepaskan bilik tayang dulu. Guru-guru pagi ramai yang berebut untuk guna bilik tayang. Masalah besar ni. Di mana kami hendak berlatih nanti? Memang sepatutnya setiap sekolahkan kena ada bilik muzik? haa!! mungkin aku boleh bincang dengan Cikgu Azmi untuk guna bilik makmal komputer sebelah yang kosong itu. Kali ni, lagu kena kuat, vokal budak kena lebih mantap. 'Harmonizing' pun kena cantik. haaa! aku selalu lupa, 'dinamik' dan 'attack' pun kena jaga. Pengalaman lalu telah mendewasakan. Tahun depan aku nak kalahkan sekolah budak-budak cina segamat! dasat mereka ini.

Kalau kawan-kawan ada skor arrangement vokal yang baik, hantarlah pada aku..

1 comment:

Anonymous said...

Excellent, love it! » »