Monday, July 17, 2006

Membancuh lagu

Seperti juga seorang tukang masak yang profesional, telah sedia faham apakah resepi bagi menggoreng mee. Misalnya memerlukan bahan-bahan asas yang penting seperti sayur taugeh, tauhu, telur dan bahan-bahan perencah lain. Bagi menambah keunikkan dan identiti sendiri bagi tukang masak, mungkin ada resepi-resepi tertentu yang dapat menambah kesedapan mee yang digoreng.

Juga bahan makanan lain. Yang penting bahan asas perlu ada sebelum memasak. Contoh lain, sate lawannya kuah kacang. Lontong lawannya kuah gulai, roti jala lawannya kuah kari dan sebagainya. Kalau ada yang nak makan sate dengan kuah karipun, apa salahnya.

Dalam proses membancuh lagu, telah tersimpan ‘pengetahuan sedia ada’ dalam skema pemikiran kita, setiap genre atau jenis muzik itu, memerlukan instrumen-instrumen tertentu bagi melengkapkan jenis lagu yang dibancuh. Contoh, rock lawannya gitar eletrik(distortion), marching lawannya brass, waltz lawannya akordion, inang lawannya gendang, masri lawannya gambus dan sebagainya.

Walaupun sebenarnya kita tidak harus terikat kepada semua identiti diatas, instrumen-instrumen lain yang bersesuaian membentuk identiti genre muzik yang kita inginkan. Kalau nak guna suara katak panggil hujan pun apa salahnya. Bagi menjadikan ianya unik, kreatif dan beridentiti sendiri terserah kepada penggubahnya. Idea yang bernas sukar diramal bila ianya akan muncul.

Fokus saya seterusnya ialah kepada penciptaan lagu terbaru yang berjudul balada minah memulas mesin masa bagi menerangkan proses bancuhan.

Saya meletakkan verse pertama bagi menjadikan lagu ini sebagai intro. Selalunya saya menyiapkan muzik bagi lagu secara berperingkat-peringkat bermula dengan intro, verse, 2nd verse, chorus, coda(jika ada) dan ending. Dengan kemudahan software sonar 3 version producer edition, kibod, midi cable dan komputer, saya bebas memilih instrumen yang sesuai daripada patch yang disediakan.

Disini, kemahiran bermain kibod diperlukan walaupun hanya peringkat asas (walaupun Tuhan menganugerahkan kedua-dua belah tangan tapi masih guna satu tangan) sudah memadai. Pada sonar 3, 16 track (memang selalunya) disediakan bagi memuatkan 16 jenis instrumen. Saya menggunakan bunyi piano sebagai muzik guide untuk permulaan lagu dan diikuti bunyi dari instrumen lain melengkapkan verse pertama lagu.

Vokal guide juga saya masukkan (rakam guna mic di audio track juga pada sonar). Tapi tidak digunapakai (sekadar guide). Proses membancuh muzik ini memakan masa sekurang-kurangnya 3 hari. Dalam proses inilah, saya memilih instrumen-instrumen yang sesuai, drum pattern yang sesuai bagi keseluruhan struktur lagu. Proses inilah terhasilnya kadang-kadang idea yang baik dan pelik.

Kadang-kadang ada track yang hanya kecil peranannya dalam lagu. Kadang-kadang juga ada track yang perlu diulang-ulang. Copy and paste sajalah! Kadang-kadang ada part yang sudah dibuat perlu diedit semula. Ada part yang perlu di transpose dan kadang-kadang saya tertidur kerana terlalu mengulang-ulang bahagian yang sama (penatlah tu..)

Jika saya mampu menghadap dengan khusyuk dan tekun, dan selewat-lewatnya, hari kelima muzik pun siap. Baru siap muziknya. Vokal belum lagi. Oleh itu, nantikan pula cerita saya dalam proses memasukkan vokal kerana saya sudah tidak berkesempatan menulisnya di sini (ada tugas lainlah! Bukan malas..)

Akan datang..

“Suara saya tak berapa baik hari ini, oleh itu saya harap awak semua tidak banyak bercakap dan membuat bising kerana saya tidak dapat bersuara dengan kuat” kata cikgu Nizam sebelum memulakan pengajarannya pada hari itu di kelas Dua Pintar. Beliau…



Lampiran

Sonar 3 Pruducer Edition. Khabarnya sudah Versi 5

Midi track untuk Balada Minah Memulas Mesin Masa

Track audio vokal untuk lagu ini. Banyak tu, berlapis-lapis..

Patch.. (Koleksi bunyi-bunyian)

Ps.. Agaknya saya sudah rindu buat assignment la..

3 comments:

Anonymous said...

dipetik dari laman komuniti esastera oleh gitartong

Pegawai Khalwat said...

Bang, Cool Edit ok tak?

Sebab aku tengok dia ada 128 track layer. Boleh buat orkestra ooo....

Cuma Patch dia aku tak pasti.

Anonymous said...

Enjoyed a lot! » » »