Tuesday, January 31, 2006

kasihan aduh kekasih..

Badan siapa yang tak penat lepas balik dari ngajo.. bila si dia sampai rumah dapat berita yang tidak menggembirakan. Terus berkejar ke Hospital Sultanah Aminah untuk melawat anak buahnya yang lahir tak cukup bulan tempoh hari.. Dengar cerita budak tu pengsan.. Yalah.. budak lahir tak cukup bulan, kasihan tengok budak nak 'survive' untuk hidup. Kelam kabut si dia bersiap untuk ke JB. aku pun sekadar dapat pesanan sms dari si dia, beritahu nak ke Hospital JB. Aku yang tengah 'ngajo' cuak juga. nak 'reply' 'kredit' habis.. tunggu saja la berita dari si dia..

'ting' 'ting' 'ting' phone aku terima satu sms. si dia nak singgah rumah sekejap. "Jalan Skudai sesak" kata si dia.. Banyak pulak trafik buat Ops Sikap. Orang nak beraya. tak kira raya apa..semua nak 'celebrate' "Alhamdulillah.. budak tu selamat" katanya.. takde benda yang tak baik berlaku.

Masa nak bersalin dulu pun, siapa sangka kakak dia balik rumah mak, saja-saja la nak cium tangan mak dia..tiba2 nak terberanak pulak. Air ketuban dah mengalir macam air paip. seisi rumah panik! nasib baik aku takde kat situ, kalau tak agaknya terkeluar jugak isi perut aku. Kelam kabut bawak pergi Hospital Pontian..Hospital Pontian pun tak boleh buat apa. Pukul 12 malam berkejar dengan Ambulan ke Hospital JB. Doktor kena buat 'operate' untuk keluarkan budak. Setelah di 'scan', air ketuban dah kering, tangan budak dah sedikit terjulur tapi terhalang dengan fibroid sebesar dua genggaman.. budak tak boleh keluar normal, doktor tak nak ambil risiko untuk membuat pembedahan di malam hari, takut lain hal pulak yang jadi. Setelah memastikan budak dalam keadaan stabil, doktor putuskan untuk 'operate' esok siangnya..

Budak yang hampir berat dengan buku teks sekolah tu.. berjuang untuk hidup. memang telah ditentukan lahirnya sebegitu. Berat beban yang ditanggungnya.. seberat mata memandang. Bakal mak aku tu mengeluh sebab tak sempat jamah apa pun dari pagi, kesian pulak aku tengok. Aku pun pergilah mencari apa-apa yang patut untuk di isi.. Selesai makan, "nak balik dah" katanya. "berhati-hati di jalan raya" kataku. Maklumlah.. kenderaan banyak sekarang, cuti panjang.. diorang jalan je.. aku terus online.. dalam 20 minit lepas tu, tepon aku berbunyi.. HAH? KENA TEMBAK? yang pergi langgar lampu merah tu kenape?.. Dah si dia tak berani nak jalan terus.. trafik dah tunggu kat depan.. sah.. kena saman juga dia ni.. Kasihan aduh kekasih.. lari jugak bajet bulan ni..

2 comments:

Anonymous said...

Excellent, love it! »

Anonymous said...

Cool blog, interesting information... Keep it UP »