Wednesday, November 26, 2008

edukator di majlis tabika?

Hampir setiap minggu dalam 2 bulan terakhir ini saya berulang-alik ke kampung saya di Kuala Lumpur. Bersempena dengan Majlis Anugerah Kualiti Rukun Tetangga dan Tabika Perpaduan 2008 (fuh! Berpeluh-peluh membacanya). Saya pun tidak pasti anugerah apa agaknya. Mungkin seperti anugerah skrin tapi untuk Rukun Tetangga. Yang pasti tugas saya dan kumpulan. Naik pentas, nyanyi dan balik dengan senyuman melebar.

Atas kerana jadual padat dan perjalanan yang singkat, saya tidak berkunjung pun ke rumah bonda saya. Ampun bonda, minggu depan anakanda balik lagi untuk Hari Raya Qurban, Insyallah. Lagipun anakanda ’busy’

Saya cuba meracun fikiran Encik Isa Amri atas niatnya menamatkuburkan kumpulan koir ini dengan mempelawa beliau menerima lagi sebarang undangan untuk persembahan kami lagi.

Sebat je!

Mungkin beliau terlalu penat melayan karenah anak-anak buah yang 25 orang ini. Banyak sangat ragam dan memeningkan kepala. Almaklumlah, masing-masing bukan budak-budak lagi. Kalau budak, boleh disebat. Nak dimarah, semuanya sudah tua-tua belaka. Mungkin niat beliau untuk berehat itu, membolehkan beliau menumpukan perhatian pada tugas-tugas hakiki, zahir dan batin.

Walauapapun, saya ikut saja. Kalau ada, jangan lupa pelawa. Nak bertanding lagi, jangan lupa saya.

Oh ya! Hadiah melancong belum tertunai oleh Jabatan Perpaduan. Ini bermakna, kami belum boleh menamatkuburkan kumpulan ini. Ayuh kawan-kawan! kita masih ada satu lagi perang! Perang tuntut hadiah melancong ke Sabah atau Sarawak dari Jabatan Perpaduan dan Integrasi Nasional.

Kenapa Jabatan Perpaduan senyap je? Mana janji-janjinya?

Dari kampung ke Bandar. Orang paling jakun, Azizi. Haha! Asik pegang kamera je.

Asal bergambar je si Aerma ni mesti menyenget. kenapa ada bisul ke?

Aiya, nyonya-nyonya manyak kesian lama tunggu olang makan maa..

Ha tu, menyenget lagi. Haha!

Sedang menguji pentas sama ada kukuh atau tidak.

Mereka bukan petugas-petugas hotel atau mana-mana cafe juga bukan kaki pukul.

Aiya! ini amoi aa, manyak suka gelak wo!

siapa cun? sila angkat tangan!

Sementara tunggu orang bershopping sekitar bukit bintang dan times square

dan penantian itu satu penyiksaan

3 comments:

kingbinjai said...

mcm ni aku pun nak itut!!!

Chegu Nor said...

aah le..ble nk g sabah ni..x saba nk naik belon..brp lama mau tunggu da..buat boss en isa,jgn le di tamatkubrkan grup ni..sayanggg sanagatt!Hahah!

Ki Kiey said...

salam ziarah