Tuesday, August 29, 2006

Masih dalam perasaan bercuti

Terima kasih saya kepada ucapan tahniah yang berlambak-lambak. Juga kepada tips, nasihat serta petua-petua yang diturunkan. Hati saya ketika ini masih dalam perasaan bercuti. Oleh itu, saya jadi malas kepada banyak perkara. Terima kasih juga kepada pengunjung dan pembaca blog ini yang tak bosan-bosan me'refresh' link ini kerana ternanti-nanti cerita baru. Saya turut mendoakan kejayaan anda juga.

Tahniah Siti dan Datok K..

Thursday, August 17, 2006

Eh, dia gerakkk!


"Ayang rasa-rasalah agaknya dia tengah buat apa?"

"Rasanya dia tengah baca buku tu, nampak tak dia pegang buku"

"Hiissshh! mana pulak, dia tengah nyanyi sambil main gitar tu. Hehe".










"Ehh, tengokkk! tengokkk! dia bergerakkk-gerakkklahhh!!!"

"Relaklah bang, jangan excited sangat"

*gulp (tutup mulut)










Pss.. mana tak excited, pengalaman pertama, tak sangka baru tiga nak masuk empat bulan, panjang baru 8 cm, nak aktif kat dalam tu. Saja je nak tunjuk dengan mak bapaknya. Alhamdulillah..





Soalan kuiz hari ini:

Apakah penalti yang sesuai untuk Sharifah Amani?

A. Tulis seribu perkataan "saya tidak akan menghina Bahasa Melayu lagi"
B. Tulis karangan dalam Bahasa Melayu sepanjang 1000 patah perkataan.
C. Berdiri atas kerusi sampai habis kelas.
D. Pukul tapak tangan dengan pembaris.

Tuesday, August 15, 2006

Strategi berpusatkan murid

Kelas 3 Pintar sedikit hingar-bingar seketika, barangkali ujian sains itu terlalu mudah bagi mereka. Ramai yang dapat menyelesaikannya dengan cepat dan mengambil kesempatan berbual dan bermain tatkala saya sedang khusyuk mengemaskini RPH di hadapan kelas.

Saya di hadapan kelas sedikit terganggu dengan situasi ini dan mungkin juga mengganggu murid lain yang belum siap. Penat sudah saya menegur dalam keadaan lembut hinggalah meninggikan suara. Sekejap sahaja senyapnya.

"Berapa orang yang sudah siap? sila angkat tangan" masa yang diperuntukkan ada lagi kurang dari setengah jam. Hampir kesemuanya sudah siap.

"Baiklah, kita main satu permainan."murid-murid seakan berteriak.

"Yey!"

"Permainannya mudah, sesiapa yang dapat bertahan lama dengan meletakkan kepalanya di atas meja (sambil berdemonstrasikannya) dan tanpa ada sebarang bunyi, dialah pemenang permainan ini."

*senyap*


Soalan kuiz minggu ini: Bahasa Melayu (penulisan) Tahun 2.
Bahagian B
Tulis satu cerita berdasarkan turutan gambar. (30 markah)

Thursday, August 10, 2006

Modul, modul, modul! panas!


Setelah berhempas pulas (didesak dengan keras oleh book. Haha!) akhirnya dapat juga saya menyiapkan MODUL PEMBELAJARAN CAKEWALK SONAR 3 PRODUCER EDITION. Modul ini di khususkan kepada mereka yang berminat dalam menggubah lagu. Fokusnya adalah kepada muzik MIDI. Satu-satunya modul pembelajaran yang menggunakan hampir 100% bahasa melayu (maaf, ada beberapa istilah yang tidak dapat saya melayukan)

Modul ini telah di pertingkatkan daripada versi asalnya iaitu, Sonar 2 oleh En. Isa Bin Amri yang juga merupakan tuan guru saya. Ada beberapa penambahbaikan, dengan kaedah-kaedah yang jelas dan mudah. Bagaimanapun, modul ini tidaklah berfokus kepada mempelajari penggunaan perisian sonar 3 ini, tetapi lebih kepada aplikasi menggubah lagu. Selagi anda rajin meng'explore' lebih banyak pengetahuan yang dimiliki.

Apakah sasaran saya?

Saya mensasarkan modul pembelajaran ini kepada sesiapa sahaja yang mempunyai latar belakang muzik dalam menggubah serta menghasilkan muzik menggunakan teknologi. Juga kepada guru-guru muzik yang berminat dengan aplikasi ini. Asalkan anda sanggup mentelaahnya, nescaya anda akan gembira jika dapat menguasai aplikasi ini.

Apakah teknologi yang diperlukan?

Anda ada komputer? (beserta soundcard? Takkan komputer anda bisu? Haha!) Anda ada MIDI cable? (di plaza low yat-harganya cuma RM 15) dan anda ada kibod? (mesti ada MIDI port) sudah membuatkan anda bangga kerana mempunyai studio sendiri. Tidak perlu membazir wang untuk ke studio rakaman dan berbelanja besar untuk menggubah. Cukup sekadar di depan komputer (dengar hasil-hasil rakaman saya).

Perincian modul SONAR 3 PRODUCER EDITION ini.

*Mukadimah
1. Pendahuluan
2. Rasional
3. Objektif
4. Perkakasan

Modul 1: Pemasangan Kabel MIDI Y dan perisian Cakewalk Sonar 3 Producer Edition
1.1 Pemasangan Kabel MIDI
1.2 ‘Set up’ Sonar 3
1.3 Memulakan projek

Modul 2: Gubahan Muzik MIDI (minus one)
2.1 Prosedur
2.2 Rakaman Drums
2.3 Rakaman Intro
2.4 Rakaman Penutup
2.5 Rakaman Piano
2.6 Rakaman Bass
2.7 Penambahan Variasi Lagu

Modul 3: Mengadun bunyi (mastering)
3.1 Mengadun bunyi
3.2 Menyimpan fail MIDI
3.3 Menukar format WAVE (perisian soundforge)


Bukan 1 atau 2 tetapi 3 modul. Kuatkan semangat untuk mentelaah. Asah bakat menggubah anda. Mana tahu, nama anda kelak setaraf Beethoven atau Mozart. Asalkan anda mahu, pasti akan berjaya.

FAQ: Bagaimanakah saya hendak mendapatkannya?

Email saya di nizam_rusli[at]yahoo[dot]com. Fail modul ini terdapat dalam format Microsoft Word. Saya akan letak sebagai attachment dalam email anda. Jika anda mahu dalam kertas pun, saya boleh wujudkan. Sebagai tanda menghargai hasil penat lelah, bersengkang mata dan sifat profesionalisme dalam menulis modul ini, saya letakkan harga promosi iaitu RM 20.00 bagi modul yang menggunakan kertas dan RM 15.00 bagi pembeli yang menggunakan email.

FAQ: Bagaimana pula saya hendak membayar?

Terus ke akaun maybank saya iaitu 151306667720. Gunakan email atau khidmat pesanan ringkas ke talian 0197885624 (untuk mengurat, tidak akan dilayan) mengkhabarkan yang anda telah memasukkan sejumlah wang ke akaun itu. Berurusanlah secara profesional. Semoga apa yang kita inginkan tercapai dan kita mendapat keberkatan dariNya. Insyaallah.


Ps.. hadiah untuk book, modul percuma untuk beliau. Selamat bernasyid untuk beliau.

Wednesday, August 09, 2006

Ya, bijak!

Murid-murid lelaki Tahun 6 Arif (kelas paling hadapan) memprotes dengan bermain bola di dalam kelas mereka semasa ketiadaan guru. Mereka akhirnya disergah oleh GPK HEM. Setelah dibebel, maka mereka pun senyap dan menumpu kepada buku.

GPK HEM menyebut hal ini di dalam mesyuarat guru. Menanyakan apakah yang membuatkan hal ini berlaku. Sebuah kelas yang menempatkan kalangan murid yang bijak pandai, sudah tidak mampu mengawal diri masing-masing semasa ketiadaan guru.

Maka, ramailah yang merespon:

“Mereka ini dahagakan permainan”

“Mereka terlalu tertumpu kepada pelajaran”

“Waktu Pendidikan Jasmani tidak diajar, ajar matapelajaran lain”

“Sudah sifat budak, suka bermain. Masa bermain wajarlah beri mereka main”

Maka, GPK HEM selepas itu memutuskan agar matapelajaran P.Jasmani haruslah diajar. Walau malas sebagaimanapun, berilah bolasepak sebiji, biarkanlah mereka bermain.

Dalam hati saya,

“bagus! lepas ini aku nak suruh murid 6 Arif menyanyi dengan memekak di dalam kelas pula semasa cikgu takde. Ha ha ha!”




Soalan kuiz minggu ini: Tahun 3

Susun perkataan berikut agar menjadi ayat yang betul.

menerima anugerah melayu layak lelaki pelakon Khairy terbaik

Friday, August 04, 2006

Dari Israel Dengan Cinta






Dari Israel Dengan Cinta
(Supaya Kalian Bisa Tersenyum)


Kamilah bangsa yang mampu
Tersenyum pada mentari
Sewaktu anak-anak kami
Sibuk mengeja cinta
Buat tatapan kalian
Sebelum dibunuh kami.

Terbakarlah kalian dalam pijar cinta
Sebelum suram membunuh siang
Dan supaya
Rembang malam nanti
Kami bisa menghitung
Nyawa-nyawa yang berlari
Dengan jari-jari kami.


Sajak: Hafeziftiqar (Penyair E-sastera)
Normanby Road, 2 Ogos 2006,
10.00 pm, Australia.
Tiada daya melainkan dengan izin Allah.
Selamatkan saudara kami.

Lagu: gitartong

lagu barunya di sebelah. Saya cuba letak di entri tapi terlalu lambat di'loading'

Pss.. Oleh kerana saudara AJ amat meminati dan mengkagumi Iwan Fals maka saya cuba membuat lagu ala-ala itu agar AJ terus meminati saya. haha!

dengar lagunya di http://www.bolt.com/gitartong/audio/1832473

Tuesday, August 01, 2006

'Alur Sesat'

Saya tanya,"Apa dia 'Alur Sesat' tu? aku hanya tahu satu 'alur' je. Ha ha!" seloroh saya pada tok rimau sambil melangkah tangga ke balai seminar DBPWS malam tu.

Saya faham akan kedaifan ruang pentas di balai seminar DBPWS itu. Dengan ruang yang terhad, teater mini sebeginilah selayaknya. Berkonsepkan monolog, ruang jadi terhad, pelakon juga terhad tetapi tidak menghadkan kreativiti persembahan.

Saya yang buta teater, terpesona dengan pemegang watak Tuan Syeikh. Seorang tokoh agama yang mengangkat dirinya semulia wali. Bertemakan sebuah kisah ajaran sesat, teater monolog kali ini berjaya meletakkan kualitinya sendiri. Sarat dengan isu-isu yang diangkat secara sinis dan menginsafkan.

Saya tidak pandai mengulas persembahan teater kerana kurang ilmunya. Atas kerana minat, saya turun juga untuk menonton. Cuma apa yang mengganggu khalayak sebenarnya ialah dua tiang sebesar pemeluk (tiang utama bangunan) yang berada di tengah-tengah balai seminar itu. Oleh kerana duduknya kami di lantai, boleh saja beranjak-anjak ke kiri atau ke kanan untuk melihat aksi pelakon.

Selesai menonton, kami minum-minum di restoran berhampiran.

"Sepatutnya tiang yang mengganggu itu digunakan oleh pelakon sebagai props atau set pentas. Berjasa juga ia dalam persembahan tadi" kata tok rimau.

"Betul tok, sepatutnya mereka pasangkan baju ketat dan 'skirt'" tambah saya.


Kuiz Uji Minda minggu ini

Siapa yang boleh bantu Siti untuk mencari jalan keluar?