Friday, March 31, 2006

Gaaannntii.. lagi?

Ada beberapa perkara yang menyedarkan dan menginsafkan saya betapa berat dan pentingnya tugas yang sedang dipikul ini. Dalam tempoh dua minggu yang lepas, iaitu selepas cuti sekolah yang lalu, rutin kami berbeza amat sekali. Punca rutin ini berubah kerana setiap hari kami mendapat jadual ‘relief’ (ganti kelas) kerana beberapa sebab:

1. Ramainya guru yang keluar berkursus.
2. 2 orang guru yang bersalin
3. Hampir setiap hari pasti ada guru yang MC
4. Hampir setiap hari pasti ada guru yang mengambil cuti rehat.
5. Seorang guru agama yang sehingga hari ini belum diterima. (Khabarnya ustazah: kami gelar miss A kerana belum diketahui namanya)

Oleh kerana kekurangan guru, kami sudah tidak mempunyai banyak masa untuk meng'ular', baca:

1. menanda buku
2. menyediakan RPH
3. menyediakan ABM
4. Menyemak kertas peperiksaan
5. Mengisi markah peperiksaan di dalam kad ujian
4. menyediakan tempat tidur... (untuk murid sakitlah!)

Dalam satu sesi persekolahan, hanya ada lebih kurang sejam 30 minit (tidak termasuk waktu rehat murid) untuk menyiapkan banyak perkara:

1. Menyediakan kertas kerja (bagi program yang akan dilaksanakan)
2. Menyediakan kain rentang (jika ada program yang akan dijalankan)
3. Menyediakan dewan dan perhiasan (untuk program yang akan dibuat)
4. Mempromosikan produk baru jualan langsung. (ini:peribadi)

Khabarnya, semalam, guru-guru sesi pagi telah mengajar di dalam kelas sepanjang hari sesi persekolahan untuk mengajar semua matapelajaran di dalam jadual waktu kelas! Guru yang sama untuk mengajar:

1. Bahasa Melayu: Cikgu Zainal
2. Bahasa Inggeris: Cikgu Zainal
3. Matematik: Cikgu Zainal
4. Sains: Cikgu Zainal
5. Pendidikan Islam: Cikgu Zainal
6. Pendidikan Muzik: pun Cikgu Zainal

Tapi itu, hari semalam. Hari ini murid-murid lebih selamat barangkali kerana tidak menghadap wajah guru yang sama sepanjang hari! Walaupun begitu, sama juga keadaan di sesi petang, dalam satu sesi, sekurang-kurangnya ada tiga orang guru yang masuk ke kelas mereka. Jadi, tidaklah membosankan jika mendengar suara, bebelan, kaedah mengajar yang hentam keromo (maklumlah:bukan majornya) dari guru yang sama sepanjang waktu P&P.

Dan.. yang pastinya ada yang merungut, membebel, menyumpah seranah dan suara-suara sumbang menyanyikan lagu protes pada:

1. Guru-guru yang ramai keluar berkursus
2. Berkursus dan lama! (dekat tiga minggu sudah wei!)
3. (perlu marahkah? mereka-mereka yang cuti bersalin? tak patut-tak patut..)
4. Ponteng! Ambil MC pula (tak prihatin la korang ni, eh? dibuatnya betul2 sakit?)
5. Ambil cuti rehat (balas dendam ke? kau ni pun sama la!)
6. Miss A (invisible) yang entah bila nak sampai!

Namun, saya amatlah hormat (tabik) pada mereka yang sungguh mulia hatinya dengan sikapnya yang profesional. Tetap tekun memikul tanggungjawab dengan hati yang ikhlas, jujur dan murni itu. Tidak mengharap sebarang balasan dan sentiasa tersenyum tanpa tertekan kepada apa-apa. Mereka ini termasuklah yang:

1. walaupun sakit, (sikit-sikit) datang juga ke sekolah kerana kasihan.
2. sedang sarat, menunggu hari. (kasihan.. naik tangga turun tangga)
3. bini sarat, menunggu hari juga.(cuma tumpuan sedikit kuranglah, selalu SMS)
4. merelakan diri untuk memikul tugas-tugas diluar kemahiran mereka.
5. kereta rosak, sanggup berjalan kaki ke sekolah
6. dan yang menulis diblog! ha! ha! ha!


ps: Ini baru entry seorang guru barangkali. Sebelum-sebelum ini bukan.

Thursday, March 30, 2006

Tahulah!

Tahulah! aku tahu. Orang akan kata..

"Eh? Berdiri tak sama tinggi? duduk tak sama rendah? tak macam pinang dibelah dua pun?"

Aku bersedia. Dia bersedia. Orang lain harus bersedia. Yang dah tahu. Tidak mengapa.


hari-hari berlalu semakin pantas
Soalan interaktif:

Bahasa Melayu Tahun 2
Kertas 2 Penulisan

Masa: 2 saat
A. Isi kata bual berdasarkan gambar di bawah



B. Susun perkataan berikut supaya menjadi ayat yang sesuai.

C. Tulis sebuah karangan tidak lebih dari 30 patah perkataan berdasarkan isi-isi penting berikut:

harga – minyak – dunia – naik – abah – kerja – lori – sendiri – meniaga - makan – kami - tidak – kenyang – tidak - jalan – jalan – duduk – rumah - lori – subsidi – minyak – tidak - dapat – pelanggan – abah – lari – abah - ubah – gaya – hidup – kami – sekeluarga – sangat – gembira

amaran keras pada calon-calon:

JANGAN SESEKALI CUBA UNTUK MENIRU!


Wednesday, March 29, 2006

Jemputan
Pengarah
Dewan Bahasa dan Pustaka Wilayah Selatan
Dengan takzimnya menjemput
Y. Bhg. Datuk / Dato' / Datin / Tuan / Puan
Pembaca blog Gitar Tong
ke:
CERITERA BERSAMA
KARYAWAN SASTERA SIRI 2/2006:
WAHYU BUDIWA RENDRA
(GENRE CERPEN)
pada:
1 April 2006 (sabtu)
masa:
9.00 pagi-10.30 pagi
tempat:
Balai Seminar DBP Wilayah Selatan,
Larkin Perdana, Johor Bahru.
pakaian: berpakaianlah!
dan sebelah malamnya..
Jemputan
Pengarah
Dewan Bahasa dan Pustaka Wilayah Selatan
Dengan takzimnya menjemput
Y. Bhg. /Datuk / Dato' / Datin / Tuan / Puan
Pembaca blog Gitar Tong
ke:
PEMENTASAN TEATER MONOLOG
"KAHWIN LAGI?"
ulang tajuk:
"KAHWIN LAGI?"
pada:
1 dan 2 April 2006 (sabtu-ahad)
masa:
8.00 malam-10.00 malam
tempat:
Balai Seminar DBP Wilayah Selatan,
Larkin Perdana,
Johor Bahru, Johor Darul Takzim.
masuk: percuma
jumpa saya di sana! di sana! disana!

Monday, March 27, 2006

Penstrukturan semula idea

Harus perlu di struktur semula idea (isshh.. rosak.. rosak..)



Cikgu puan: Salah ni.. Cikgu, awak kena susun nama murid lelaki di atas dan nama murid perempuan di bawah. Susun ikut abjad.

Cikgu bujang: Ooo.. Ikut abjad. Lelaki atas perempuan bawah.

Cikgu puan: Iya. Lelakikan nak jadi pemimpin. Jadi, lelaki kat atas, perempuan kat bawah.

Cikgu bujang: Eh? bukan ke selalunya macam tu?

Cikgu puan: iye laa! ..?..?

___________________________________________________


“Krrriiiiiinnnngggg…”

Panjang..

Maka, berteraburan murid-murid berlari ke tapak perhimpunan kejat.

“ kah, kah, kah! Aku rasa lawak pula, rehat tak sampai 20 minit, tapi kenapa pula budak-budak ni perlu berlari dan nak cepat-cepat masuk ke kelas semula?”

“Aku rasa lagi lawak , pada cikgu yang terhegeh-hegeh nak masuk kelas, bila lepas rehat. Mengalahkan budak-budak!”

“gulp!”

__________________________________________________

Ustaz: Bila kenduri kau?

Cikgu muzik: Dah dekat dah. Dalam 2 minggu lagi je. Datang la nanti.

Ustaz: Best la, tak lama lagi keris dapat sarung!

Cikgu muzik: Ha ha ha! ..Keris dah tak sabar nak bertarung!

Ustaz: Tapi, biasalah.. kalah menang tu adat bertarung.. kadang-kadang seri..

Cikgu muzik: (ditapis)

___________________________________________________

“la la la..

papaku pulang dari kota,
papaku belikan kereta,
kereta kecil warna merah,
boleh ku bawa kesekolah.

Pon pon pon pon pon pon pon,
Kereta kecilku berbunyi,
Marilah adik mari naik,
Boleh ku bawa jumpa nenek.

La la la la la..” (seronoknya murid menyanyi..)

“Baiklah murid-murid, sila jawab soalan-soalan pemahaman ini. Satu, Siapakah yang membawa pulang kereta? Dua, Apakah warna kereta itu? Tiga, kemanakah kereta itu dibawa? Empat.. bla.. bla.. bla..”

“..?..? (hek eleh.. boringnye cikgu ni..)”



Contoh-contoh situasi di atas, dalam istilah pendidikan, penstrukturan semula idea adalah perlu bagi memecahkan skema pemikiran murid yang selama ini memegang konsep-konsep yang salah. Tapi, nampaknya bukan sahaja murid-murid..

Saya cuba sedaya upaya dan berusaha keras untuk menulis tanpa perlu mengajar-ngajar pembaca-pembaca. Tapi, entahlah, sudah memang tugas saya. Maafkan saya. Siapalah saya...

Thursday, March 23, 2006

Hah! Kantoi!

Saya berfikir panjang untuk melepaskan entry kali ini ke dunia maya ini. Kerana terfikir kesan ke atas pembaca-pembacanya. Setelah memikirkan kesan-kesan itu, maka adalah menjadi tanggungjawab saya untuk menyampaikannya. Selebihnya, terserah pada anda untuk mengambil tindakan.

Sebagaimana yang saya sarankan kepada anak murid, menulis itu adalah baik untuk perkembangan minda. Oleh kerana itu, lahirlah penulis-penulis blog yang tegar seperti saya. Sebagai guru BM juga, saya menggalakkan pada murid-murid untuk menulis surat kepada saya. Apa-apa sahaja yang murid saya ingin tuliskan, (walaupun tunggang-langgang dan tidak di fahami) saya tetap baca. Jika ada kelapangan saya membalasnya. Dengan menggalakkan mereka menulis, diharapkan dapat memantapkan penguasaan nahu, tatabahasa, memperbanyakkan kosakata dan idea penulisan. (dan kemudian menjadi penulis blog seperti Abdullah Jones)

Baru-baru ini, guru-guru di bilik guru menjadi gempar dengan isu menulis ini. Dua orang murid tahun tiga, (bukan kerana sudah mula menulis blog) seorang lelaki dan seorang perempuan telah ter’kantoi’ dengan beberapa helai ‘note-note’ kecil yang dijumpai bersama mereka. Berikut di taipkan semula cebisan kata-kata daripada ‘note’ yang berbalas-balas ala SMS itu. Sedikit tunggang langgang kerana tidak pasti yang mana dahulu. Saya cuba untuk menyusunnya.



“kau igat engkau cantik ke.. Tapi mata kau bulat” :budak lelaki

“engkau puyalah bulat.. sama macam macam bapak kau” :budak perempuan

“mana engkau tau bulat aku punya bulat. Kau tak payah nak kata sebab tak nampak.. bodoh” :budak lelaki

“Aku bagi tahu dengan ckgu zainal nanti. Nanti dia masuk nanti aku cakpp” :budak perempuan

“kau suka cikgu zainal, nanti kau peluk dia. Lepas tu kau gigit k*n*k dia” :budak lelaki (tak pasal-pasal je cikgu zainal)

“kau jangan peduli. Aku nak suka dengan cikgu zainal. Aku nak perluk ke cium ke r*m*n ke kau tak payah sebuk” :budak perempuan

“(nama budak perempuan itu) bodoh. Mata bulat nak r*m*n dengan cigku zainal kalau nak kena khawin :budak lelaki

“nanti k*n*k kau yang kena gigit. Aku nak picit picit. Sial” :budak perempuan



Hah? Apa macam? Saya bukan mengada-adakan cerita. Bukan menokok-nambah. Tetapi inilah kebenarannya. Kedua-dua orang murid itu di bawa kepada guru kaunseling. Murid yang bermasalah tentunya datang daripada keluarga yang bermasalah. Saya serahkan kepada anda untuk tindakan selanjutnya..


AWASI ANAK-ANAK ANDA!

Tuesday, March 21, 2006

Kad Kahwin





Pada suatu hari bekerja..

Nokia3110: abg kt mana?

SamsungSGH-100: kinik krjn tmpoi.. Nak cek drh. Tp x jd..

Nokia3110: Psl pe?

SamsungSGH-100: Silap hr.. Nak cek drh, ada hr2 ttentu dan kinik2 ttentu.. Hr lain la sttlekn.. Sia2 je dtg..(sebut pasal minyak kang..) Sian kat anak2 murid yg ditglkan (konon..)

Nokia3110: Ooo.. pas ni?

SamsungSGH-100: Komtar jap.. Amik kad..

Nokia3110: Siap ke?

SamsungSGH-100: Hrp2.. Ikut tarikh la.. Kalo x siap, kira carik nahas org tu! (sudahlah nak ‘check’ darah tak jadi!)

Nokia3110: Apa lg yg blum buat?

SamsungSGH-100: Lain2 hal sttle dah..

Nokia3110: Potostet ic? Saksi?

SamsungSGH-100: dah.. (payah betul nak kahwin)

Nokia3110: Brg2 hntran? Cmplete?

SamsungSGH-100: Beres.. (Dah rabak pun)

Nokia3110: Smua dh lgkp?

SamsungSGH-100: (sambil refer rukun nikah..) Dah2.. tgl nak cek drh je..

Nokia3110: Btul ni? Smua dah lgkp?

SamsungSGH-100: Dah la.. Ape lg aygku ni?

Nokia3110: Btul dah lgkp?

SamsungSGH-100: Amende lg?? (bengang dah ni!)

Nokia3110: Ilmu? Iman? Amal?

SamsungSGH-100: Ehh.. Amende.. Slogan utk.. lencana skolah baru eh.. (helah bela diri)


p/s: dikesempatan ini, aku menjemput semua kawan2 yang mengenali diri ini, yang baru nak berkenal-kenalan, yang berniat nak mengurat, pada mereka yang aku dah mula nak mesra dan pembaca2 blog aku untuk hadir dan merasa nasik minyak aku.

Pada kawan2 semaktab, sori.. aku tak dapat nak post sorang satu kad kawin aku atas sebab menyahut seruan kerajaan untuk mengubah gaya hidup. Aku guna ruang inilah. Jadi, bolehlah korang save kad tu untuk pelan ke rumah. Suka hatilah nak datang KL ke, Pontian ke. Yang mana dekat. Korang mesti datang! Jangan pulak datang berlenggang je! ha..ha..ha!

Saturday, March 18, 2006

Potensi Individu

Budak gemuk yang comel dalam darjah dua

1992
kelas tingkatan 3 Perdagangan 3


“Orang yang membuat banyak kejahatan akan dicampakkan Allah SWT ke dalam api neraka. Orang yang banyak buat amal ibadat dan kebaikan, maka akan ditempatkanlah dia ke dalam syurga. Dimana di dalam syurga itu nanti mempunyai sebatang sungai yang mengalir airnya yang bersih lagi suci. Di dalam syurga tidak ada benda yang haram, malahan jika kita hendak meminum arak pun dibolehkan. Kita hanya perlu sebut sahaja, apa yang diinginkan akan menjelma di depan mata kita. Orang-orang lelaki yang ditempatkan di dalam syurga akan diapit oleh bidadari-bidadari yang cantik, manis dan lawa”

murid-murid di dalam kelas terpaku mendengar cerita ustaz yang sedang mengajar.

“Tapi ustaz, orang lelaki aje ke? Orang perempuan macam mana pulak?” terpacul soalan spontan dari seorang murid yang berbadan besar dan comel ketika itu.

“Awak ni! Ke situ pulak awak berfikir! Awak ingat... #@$&#(*%bodoh@)*#)*#!*&# @... Ke hah?”

budak gemuk yang comel itu, terdiam, terkedu dan menunduk.

“Salahkah aku bertanya?”


Tahun yang sama.
Kelas yang sama.
Ustaz yang sama.
Hari yang berbeza.


“dan… Nabi Muhammad SAW itu, mempunyai peribadi yang baik, akhlak yang mulia, menjadi seorang pemimpin yang di hormati selain mempunyai raut wajah yang kacak dan cantik”.

“Ustaz, macam mana rupa nabi eh?”. Budak gemuk yang comel itu seakan-akan menguji kebijaksanaan ustaz itu.

“Hei! Mana boleh! Kita tak boleh menggambarkan wajah Nabi Muhammad! Berdosa tahu? Awak ingat… !@$&!budak@(#gemuk#!)##*lembab&!@$@#)*(&... Ke hah?”

budak gemuk yang comel itu menunduk. Terkedu dan terdiam. Dalam hati menyimpan hasrat untuk mengkaji lebih mendalam.

Budak gemuk itu dah semakin membesar. Sebesar badan dan sebesar umurnya. Berpeluang menelaah ke tempat yang lebih tinggi. Maka, terjumpalah dia sebuah buku kisah Nabi Muhammad SAW. Tahulah dia serba sedikit tentang Rasullullah junjungannya. Antaranya, Nabi Muhammad SAW itu, adalah seorang lelaki yang kurus tetapi tegap dan kuat. Memiliki jambang yang kemas dan rapi, sepasang mata yang memukau, dan mempunyai daya tarikan yang kuat, hinggakan apabila melintasnya Baginda, setiap mata akan terpaku memandangnya. (saudara Hamka lebih maklum barangkali, betulkan kalau hamba yang hina ini salah).


Budak gemuk itu akui, hal-hal agama memang dia lemah. Malah jahillah juga. Sebab dia jahil kerana, sebab-sebab di ataslah. Dia tidak berniat untuk menguji atau mengajar ustaz dia. Memang soalan-soalan yang di tanya, adalah kerana sifat semulajadinya yang ingin tahu.

Dari aspek pendidikan, ustaz tadi telah membantutkan potensi budak gemuk yang comel itu. Dia tidak menggalakkan komunikasi dua hala diantara guru dan murid-muridnya. P&P nya tidak berpusatkan murid dan tidak menjadikan kelasnya aktif. Pendekatan yang digunakan akan menghalang murid untuk berfikir. Kemahiran berfikir secara kreatif dan kritis tidak dijana dengan baik. Apa kesan ke atas budak gemuk yang comel itu?

Dia mungkin akan mempunyai tahap keyakinan diri yang rendah, malu untuk berkomunikasi, emosinya mungkin turut terganggu. Jadi, sistem pembelajaran sebegini telah lama berlaku dan masih lagi berlaku (menjawab entry Blackpurple)

Alhamdulillah, dari sumber-sumber yang saya perolehi, budak gemuk yang comel itu, kini menjalani kehidupan yang baik dan sempurna. Dengar cerita dah nak kahwin pun.
Wah! Tahniah! Tahniah!

Thursday, March 16, 2006

Sisa-sisa..

Cuti dah nak abih..

Dalam beberapa hari lagi sekolah dah nak dibuka semula. Terbayang tugas-tugas yang telah tersedia menanti. Kertas periksa, buku rekod, RPH.. aarrgghh! serabut! Elok juga, tak payah lagi dah aku datang CC ni. Aku rindu kat PC aku.

Dan.. aku rindu kat dia juga. Hampir sebulan aku tak jumpa. Dalam mendepani sisa-sisa akhir status teruna ni, elok la berjauhan. Bila sampai waktunya nanti, baru boleh dilepaskan.

Eh, rasanya ni lah cuti sekolah aku yang terakhir dalam zaman bujangku. Lepas ni aku tak nak balik rumah mak sorang2. Apa benda yang aku belum buat lagi ni? Tinggal sedikit lagi sisa bujangan aku. Oh! aku dah lama tak 'busking'. Lama tak datang Central Market. Ada lagi ke budak2 kat situ 'busking'?. Elok jugak lepas gian ni. Belum tentu lepas ni aku boleh buat sesuka hati aku lagi.

Tak.. tak.. dia tak marah. Aku pun bukan takut dia marah. Tapi kena sama-sama la jaga. Tapi dia memang tak nak tengok aku 'busking'. Aku pun tak nak tunjuk dengan dia kalau aku 'busking'. Malu pulak dia karang dengan kelaku aku. Kalau dah 'busking' boleh hilang akal. Tapi dia tak pernah 'miss' kalau aku menyanyi kat mana2 pentas. Penyokong dan peminat setia.

Aku tau korang yang baca entry aku kali ni, mesti suruh aku banyakkan amal ibadat ke, belajar jadi suami yang soleh ke, rajin-rajin ke rumah tuhan ke.. kan? ye.. ye.. aku sedar tu. Tapi aku ada tanggungjawab jugak masa 'busking' tu. Aku akan cuba lebih bertanggungjawab pada setiap perbuatan yang aku buat. 'Busking' la bagus! selain dapat meningkatkan kemahiran komunikasi, dapat menambah keyakinan diri, pulak tu dapat jugak keluar peluh! itulah cara aku bersenam.. untuk lebih pemahaman baca entry yang ni Jasmani, Emosi Rohani, Intelek.

kelopak atas mata kiri aku belum berhenti mengenyit le..

Tuesday, March 14, 2006

Kenapa?

ke lo pak..
a tas..
ma ta..
ki ri..
a ku..
mu la..
ber ke dip-ke dip..
sen di ri..
da lam..
ti ga..
em pat..
ha ri..
i ni..
A ku ri mas..
ba rang ka li..
a da..
se ja rah..
hen dak..
ber u lang..

Saturday, March 11, 2006

3 Bijak banjir!!

Penyebuk bolajaring

Penat dengan AJK bolajaring pagi tadi, buatkan aku betul2 tak bersedia dengan P&P sebelah petangnya. Apa taknya, 'game' mula pagi sampai ke tengahari. orang lain dan balik, aku dgn beberapa orang budak sibuk mengemas angkat itu, ini. Entah macam mana boleh terjebak dengan 'game' bolajaring. Dah nasib jadi orang badan besar. Dipergunakan untuk jadi AJK alatan.

Meredah kelas

Tak tahu apa aku nak mengajar hari ni. Aku meredah kelas aku dengan tiada apa-apa persediaan. RPH pun tak buat. Jangan bos masuk sudah. Masa yang aku peruntukkan untuk merancang pengajaran terganggu dengan waktu 'game' tadi.

"'Apa aku nak ngajar ni".

Aku pikul gitar tong aku masuk kelas 3 Bijak. Sambil melangkah, sambil 'plan' lagu apa aku nak ajar. Arrgghh.. redah je..

"Assalammualaikum warahmatullah hiwabarakatuh cikgu!"

"Waalaikumsalam". "duduk"

'Blink'

Datang ilham aku. Terus aku memulakan sebuah cerita sedih tentang dosa seorang anak pada seorang ibu. Masa tu jugak aku 'create' jalan cerita berdasarkan pada sebuah lagu yang aku teringat. Supaya nak jadikan ianya lebih realistik, siap aku 'drama'kan sekali. Budak 3 Bijak khusyuk mendengarnya.

Syahdu dan pilu

Sampai ke bahagian yang paling syahdu.
(Si Huda matanya sudah mula merah)

"Si ibu akhirnya terpaksa meninggalkan si anak pergi buat selama-lamanya".
(Si Ain dan Atikah sudah mula menitis airmatanya)

"Si anak akhirnya meraung menangisi kematian ibunya". "Ibuuuuu...!!"
(Beberapa orang murid sudah tidak dapat menahan sebak)

"Penyesalan si anak sudah tidak bermakna lagi kerana si ibu telah menyahut seruan ilahi".
(Hampir satu kelas menangis!)

Perlahan-lahan aku mencapai gitar. Aku dengarkan sebuah lagu yang aku akan ajar sebentar nanti.

Ribuan jalan yang ibu tempuhi,
Meredah rintangan hanya untukku.
Ibu yang ku sayangi,
Masih terus berjalan,
Walau di kakinya,
penuh luka, penuh darah.
Aku menangis ibu,
Aku menangis ibu,
tangisan penyesalanku.
Aku mahu ibu mendengar tangisanku.


Bila dah dengar lagu dan melodi yang syahdu ni pulak, apalagi! Kelas 3 Bijak banjir!!

Waakakakakaka!!! menjadik jugak!

Friday, March 10, 2006

budak baru

Seorang lagi budak baru dicampakkan ke dalam kelas aku. Boleh tahan sengalnya. Tadi buat ujian Bahasa Ingeris. Aku tengok dia leka pegang pensel, main pemadam, pusing kanan, pusing kiri. Lepas tu bangun, mintak nak pergi asah pensel. Aku izinkan. Aku teruskan kerja mengemaskini buku kehadiran 2 Pintar. Tiba-tiba seorang budak bersuara. " Cikgu! Arif belum jawab lagi kertas soalan dia!"

Aku geram. Sudah hampir setengah jam masa berlalu. Apa yang dia buat aku tak tahu. Mengelamun seorang. Dua tiga orang budak menyampuk. Menambah cerita untuk melekehkan Si Arif. Kelas jadi riuh seketika. Aku terus tinggikan suara. "sudah! diam!". "Teruskan kerja masing-masing". Aku panggil Arif untuk dia duduk sebelah aku dibelakang kelas. tiga empat kali aku panggil. Dia buat bodoh. Menundukkan kepala. Nada aku dah semakin keras! Hati semakin panas. Apsal dia buat tak reti je bila aku panggil ni?

"Dia nangis cikgu.." sampuk sorang budak. Aduh! apa hal pulak ni. serta-merta aku terus meng'cool'kan diri. Eh.. dia budak baru. Apa hal pulak aku nak marah-marah sangat. Agaknya dia belum biasa dengan cara aku. Aku pergi kat meja dia, tarik tangan dia, ambil kertas soalan dia, alat tulis dia dan seret dia kat sebelah tempat duduk aku.

"kenapa tak jawab soalan tu?"
bisu.
"susah eh?"
bisu. terus teresak-esak.

Aku kawal lagi diri. Kena guna pendekatan lain pulak ni. Masa ini la nak praktik aku punya psikologi pendidikan yang pensyarah aku ajar dulu. Aku pun pegang bahu Arif. Gosok-gosok belakang dia. Sehabis lembut aku memulakan bicara.

"Kenapa ni? cuba beritahu, kenapa tak jawab soalan tu. takkan awak nak kosongkan saje?". Baik betul nada aku. Dia mula bagi respon. "Tak tahu nak jawab". Eh, boleh pun pulak bersuara. Aku lega.

Bermula komunikasi aku dengan Arif. Aku bantu dia serba sedikit jawab soalan B.Inggeris tu. Walhal, jawapan dah ada cuma nak pilih dan tulis semula sahaja. Aku Biarkan dia terus menulis dan aku menyambung kerja aku yang terhenti tadi.

Beberapa minit kemudian aku datang semula ke mejanya. Tidak semena-mena, darah aku menyirap semula. "Arif! Awak baru tulis satu ayat je?". Kurang ajar budak ni, dah aku bantu tolong jawabkan, kau tinggalkan nak tulis jawapan je, pun tak boleh nak buat?. Datang geram aku, aku jentik, aku pulas telinga dia. Aku jentik jari dia sambil membebel. Dia berhenti menulis je, aku jentik jari dia lagi. Dalam hati, aduh kenapa la aku dapat budak baru yang sebegini. Budak 'slow' sebegini, di campakkannya ke kelas aku. Dia menangis lagi.. jari dia menyambung menulis dengan lembabnya.

Aku 'cool' balik. Nak jadikan dia supaya tidak takut dengan aku, aku tepuk belakang dia. Puji-puji la sikit. Pujuk-pujuk sikit. Mula la aku bagi ceramah dengan 'level' bahasa yang paling mudah dia hendak faham dan harap-harap dia faham. Lepas tu, aku dah tak nak tengok kertas jawapan dia. Aku harap dia siapkan menjawab apa yang aku suruh buat. Tak sanggup rasanya, nak melihat kertas jawapan dia, nanti tak pasal-pasal panas hati je. Ada pulak aku yang tolong jawabkan. Ish! kena 'fired' pulak nanti. Melanggar etika profesional. Tapi jauh di sudut hati, siapalah yang sanggup melihat, kertas jawapan yang tidak terjawab. sedih.

Si Arif buat hal lagi. Aku bawa budak-budak 2 Pintar ke tepi padang. Tidak perlulah cerita apa kerja yang aku nak buat kat padang tadi. Jadi budak-budak tu, aku tinggalkan kat tepi makmal komputer dan aku tegaskan, jangan pergi jauh-jauh. Duduk diam-diam, atau baca buku. Sambil aku buat kerja kat padang tu, dapat aku perhatikan budak-budak tu. Bahaya tinggal dalam kelas tanpa guru. Kalau apa-apa jadi, aku juga yang kena.

Si Arif tercicir kat belakang semasa berjalan ke tepi makmal. Aku tengok dia kat tempat lain, sedang mencangkung dan mengkais-kais tanah pakai batang kayu.

"kenapa pulak awak kat sini? pergilah duduk dengan kawan-kawan kat sana"
buat bodoh je.
"kenapa? aiman dengan haziq usik awak lagi eh?
buat bodoh jugak.
"ke awak ni yang degil dan keras kepala eh?" aku dah bengang..
buat bodoh jugak lagi.

Aku ambil beg sekolah dia, dan mula melangkah, aku ingat dia nak la ikut aku.
Rupanya.. Dia buat bodoh untuk kali yang entah ke berapa. Aku tarik tangan pulak, supaya dia berdiri. Dia beratkan diri dia. Aku tarik lagi, dia beratkan lagi. Dia dah mula menangis teresak-esak. Dah mula menangis, aku cair la. Aku cuba lagi berlembut. Tapi budak ni nak berdegil jugak. Cakap elok-elok balik. Tapi dia terus nak tunjuk keras kepala dia. Apa lagi, aku jadi geram betul. Aku tarik tangan dia. Aku seret je. Aku tunjuk bengis aku.

"Awak nak main-main eh.. saya cakap baik-baik tak nak dengar eh.. nak tunjuk degil dengan saya eh..". Nada aku keras. Geram aku dah memuncak. Ikut hati memang nak bagi penampar. Aku dah bengang. Aku sentak dan genggam pergelangan tangan dia. Aku seret je. Nak tak nak dia terpaksa juga untuk melangkah. Sampai kat budak-budak lain, Aku 'warning' dia lagi. Aku 'warning' juga budak-budak lain. Budak-budak lain pun tak berani nak kata apa-apa. senyap je. Arif menangis lagi. Nampak gayanya, tak jalan juga dengan cara psikologi aku tu. Kena juga menengking-nengking dan keras suara.

Tapi lain pula budak Arif seorang ni. Dia seakan-akan ingin menarik perhatian sesiapa. Degil dia boleh mmebuatkan aku jadi cepat baran boleh jadi stress kalau diiikutkan sangat. Budak-budak lain ada yang sudah faham. walaupun boleh bergurau, tapi akan takut, kalau aku dalam keadaan marah. Cukuplah kalau sekadar aku menjegilkan biji mata. Tapi dia ni boleh buat bodoh bila aku panggil nama dia dan tak takut bila aku marah. Payah jugak dapat budak macam ni. macam manalah agaknya kalau aku jadi bapa nanti. Aduhh.. Apa hal la budak ni??

Sunday, March 05, 2006

Hadhariah Islamiah??



cina ke melayu ke?? cina melayu ke? melayu cina ke? melayu muslim ke? cina muslim ke?



boleh ke camni??

Saturday, March 04, 2006

Lompat si katak lompat!



Saya turut berbangga apabila turut sama terpilih dalam satu kumpulan ensemble alat genderang semasa dalam darjah lima dulu. Semacam ada rasa hebat apabila turut terpilih, walaupun ketika itu hanyalah sekadar seorang pemain kastanet. Dalam hati turut cemburu apabila melihat rakan yang terpilih memainkan alat yang lebih besar dan berfungsi paling utama dalam ensemble itu. Tetapi tidaklah peduli sangat kerana pengalaman berada dalam kumpulan itu amatlah berharga. Tepukan gemuruh mengakhiri setiap kali tamat persembahan kami yang turut disertai oleh guru muzik kami yang mengiringi dengan petikan gitarnya.

Masa itu, Cikgu Zain guru muzik kami. Beliau memang mahir dan komited dengan tanggungjawabnya. Kadang-kadang beliau teramat garang dan boleh jadi seorang kecindan juga. Janganlah bermain semasa di dalam kelasnya, ada yang kena ketuk dengan gitarnya. Kami belajar semua konsep muzik, belajar bahasa muzik, permainan alat, nyanyian dan sebagainya. Memang matapelajaran pendidikan muzik dinanti-nantikan waktunya. Saya sudah tidak berapa ingat berapa kalikah waktu pendidikan muzik dalam seminggu. Yang pasti waktu pendidikan muziklah yang ditunggu-tunggu dan menyeronokkan.

Walaupun ketika itu tidak berapa tahu apakah perlunya belajar muzik. Tetapi ianya seronok dan menenangkan jiwa dan batin kami. Kami dididik untuk lebih berdisiplin dan mematuhi etika dalam muzik. Muzik mempunyai detik yang bergerak secara sekata dan perlu dipatuhi setiap detiknya. Konsentrasi dan tumpuan yang penuh dapat menghasilkan kualiti permainan dan persembahan yang baik. Selain memerlukan latihan yang kerap, kerjasama yang disemai dalam satu kumpulan yang besar agar dapat berpadu tenaga adalah satu unsur nilai murni yang baik. Keseimbangan dan kestabilan bunyi yang terhasil menjadi teras kepatuhan disiplin diri yang tinggi. Turut menjadi tunggak kualiti persembahan kami yang baik ialah daripada guru kami sendiri.

Tetapi sayangnya, perkembangannya terbantut apabila melangkah ke sekolah menengah yang tiada pendidikan muzik di sekolah. Jiwa raga yang dahagakan seni muzik, tercari-cari arah tuju dan ke mana hendak dilepaskan. Sudahnya ada yang bergerak ke bidang lain dan terjebak ke dunia yang hitam. Puncanya adalah tidak tahu untuk membawa diri ke arah mana. Akademik tidak mendorong minat kerana akademik hanyalah mengejar angka semata-mata. Sudahnya yang dipandang oleh masyarakat, kutu-kutu budak sekolah yang melepak membuang masa ditepi-tepi longkang dengan memekak sambil memetik gitar.

Yang sebenarnya, mereka ini berbakat besar jika diberi peluang untuk memperkembangkan potensinya. Bayangkan dalam umur 13 tahun, seorang budak lelaki mampu mengetuk drum, bermain gitar seperti seorang pemain yang profesional. Sebutkan lagu apa, kalau tidak pernah dengar lagunya, berikan kasetnya. Dalam tempoh sehari dua, dapat di ‘catch up’nya. Aliran yang bagaimana? Sebutkan genrenya, nescaya dapat diberikan yang terbaik jika di beri galakkan. Yang perlu di bantu ialah tunjukkan jalannya, perkembangkan kreativitinya, hasilkan kelainan dan di bentuk personaliti dirinya.



Tapi yang berlaku di sekolah rendah hari ini berbeza dengan zaman sebelum saya. Tiada yang peduli dengan pendidikan muzik. Agenda sekolah ialah memantapkan bidang akademik semata-mata. Walaupun dalam slogan sekolah “CEMERLANG 100%” tertera di dinding merata-rata. Tetapi skopnya, tidak meliputi 100% kurikulum. Terus-terang saya katakan, kadang-kadang saya jadi cemburu apabila melihat kurikulum matapelajaran lain dapat berkembang dan berjalan dengan baik dan orang lain melihat serius setiap dari aspeknya.

Belum lagi menyentuh dari aspek pedagoginya, dengan guru yang bukan opsyen mengajar muzik sambil lewa, tiada kemahiran permainan alat. Bayangkanlah, seorang guru mengajar menyanyi sebuah lagu, kemudian berikan soalan-soalan pemahaman yang berkaitan dengan lagu untuk dijawab oleh murid! Ataupun menyuruh murid melukis gambar yang sesuai dengan lirik lagu. Aktiviti sebegitu biarlah ditugaskan sahaja kepada guru Bahasa Melayu dan guru Pendidikan Seni. Bukan tugas guru muzik untuk mengajar Bahasa Melayu dan Pendidikan Seni (Pesan Encik Isa Amri). Tapi sekurang-kurangnya guru itu tadi mengajar jugalah menyanyi. Tapi ada juga peristiwa yang membuatkan hati saya geram dan kecewa. Dalam waktu pendidikan muzik, diajarnya matapelajaran lain. Diajarnya sains, matematik, bahasa inggeris dan sebagainya. Tetapi kalau digunakan sebagai salah satu pengisian kurikulum lainlah halnya dan sememangnya digalakkan. Tapi ianya tidak, memang guru tersebut berhutang dengan murid kerana tidak dapat belajar muzik dalam waktu pelajarannya.

Sudahnya apa yang terjadi? Lagi sekali potensi murid tersekat. Walaupun diakui, tidak semua murid minat pada muzik. Samalah juga dengan matapelajaran lain, tidak semua orang mempunyai citarasa dan hobi yang sama. Tetapi murid mempunyai hak untuk belajar. Itulah sebab kurikulumnya diadakan. Supaya tidak lahirnya murid-murid yang keras perilakunya. Hendak disuruh menepuk mengikut tempo sering tersasar, disuruh menari, keras seperti batang tiang, buat senaman robik pula nampak seperti dipaksa-paksa pula keadaannya. Tiada sifat yang natural dalam pergerakan. Hendak pula murid-murid zaman teknologi canggih hari ini. Permainannya video game. Masa bila pula hendak diperkembangkan koordinasi dan keseimbangan? Disiplin dan etika persembahan? Nilai-nilai murni dan keyakinan diri? Ataupun unsur islamik dalam nasyid?

Dalam muzik ada segalanya. Bijaklah kita untuk memaksimumkan penggunaannya. Saya ingat lagi, Cikgu Zain yang melompat-lompat ketika mengajar lagu katak lompat, atau mengepak-ngepak tangan ketika mengajar lagu terbang burung terbang. Barulah murid dapat menari zapin atau jawa dengan baik. Bergerak dengan semulajadi. Buat dengan bersungguh-sungguh tanpa rasa dipaksa-paksa dan malu-malu kucing.

Sebabnya, cikgunya tidak malu hendak melompat, tidak malu hendak hendak terbang dan tidak malu hendak menari. Jom! Lompat si katak lompat! Lompatlah tinggi-tinggi! Cepatlah adik cepat, bergeraklah semulajadi!